Keskustele kesällä, juttele jussina!

Aarteen alkukesään on kuulunut paljon aktiivista tekemistä kuten jalkapalloa,
tramppahyppyjä, ongintaa, metallinetsintää, fillarin tuunausta ja taas väliin jalkapalloa ja
tramppahyppyjä.

 

 

Rentouttavana, ”lepuuttavana” elementtinä ovat toimineet piirtämiset, palapelit, legot ja
travitraxit. On tehty yhdessä, yksin ja erikseen. Toinen arkeamme rentouttava, lasten
mielestä tylsäkin on hiljainen hetki iltapäivällä, hetki aikaa omalle itselle ilman muiden
läsnäoloa.

Kaiken tämän aktiivisen tekemisen ja puuhaamisen keskellä keskustelemme kaikesta
maan ja taivaan välillä, vuorovaikutukseksikin sitä voisi kutsua. Vuorovaikutuksen
määritelmän mukaan kyse on kahden tai useamman henkilön välisestä kommunikaatiosta,
jossa osapuolet ovat aloitteellisia, reagoivat toistensa viesteihin ja kokevat olevansa
yhteydessä toisiinsa. Lapsen ja vanhemman välisen vuorovaikutuksen nähdään oleva
perusta kiintymyssuhteelle ja lapsen kehitykselle.

 

 

Yhdessä koko talon väen kanssa pidetään kerran viikossa talokokous, jossa kerrotaan
kuulumiset, esitetään toiveita ja suunnitellaan tulevaa viikkoa (esim. ruoat ja tekemiset) .
Tavoitteena, että jokaisen lapsen ja nuoren ääni pääsee kuuluviin toimintaa
suunniteltaessa.

Ruokapöytäkeskustelut, siellä sitä vasta jutellaan kaikenlaista. Ohjaajat ovat siinä
mielessä tylsiä tyyppejä, että he pyrkivät kääntämään keskustelut terveellisyyteen,
kasvamiseen, makutottumuksiin ja jopa ihmisten erilaisuuteen kaikkinensa. Tästä
aasinsiltana yhteen vuorovaikutuksen merkitykselliseen osa-alueeseen eli
kuuntelemiseen. Kyllä ne lapset/nuoret kuuntelevat tarkasti, jopa useaan kertaan samat
asiat esimerkiksi monipuolisen ravinnon merkityksestä . Jostain syystä ruokapöydässä
kuulee myös paljon höpö-höpöjuttuja, niin ohjaajien kuin lastenkin suusta. Nekin kuuluvat
arkeen ja asiaan.

 

 

Kesän kalastusretkillä ja kävelyillä luonnossa on keskusteluissa mukana asioiden
ihmettely, biologia ja jopa historia, muistoista puhumattakaan. Aarteen ohjaajat ja lapset
yhdessä muodostavat monipuolisen joukon erilaisia tarinankertojia, kuunneltavaa ja
näkökulmia riittää asiasta jos toisesta.
Aarteen keskeinen toiminta-ajatus on yhdessä tekeminen ja ratkaisukeskeisyys. Yhteisen
tekemisen äärellä on oiva paikka keskustella asioista. Kesän aikana lapset suorittavat
ohjaajien avustuksella pieniä kodin tehtäviä taitojensa mukaisesti. Pienistäkin
onnistumisista kehutaan ja nostetaan esille positiivisia asioita päivän varrella.

 

 

Lasten/nuorten kanssa on keskustelujen avulla opeteltu tunnistamaan omia vahvuuksia ja
myös kehittämisen kohteita positiivisen pedagogiikan mukaisesti.
Tämän kertaisen Aarteen blogin kirjoittajana kannustan teitä rakkaat lukijat positiiviseen
vuorovaikutukseen näin loma-ajan, valon ja keskikesän aikaan. Meitä suomalaisia
pidetään usein vähän mörökölleinä murahtelijoina, jospa ottaisimme askeleen kohti jotain
uutta. Tuttua ja turvallista on aloittaa jostain ihan läheltä, omasta perheestä tai
kaveripiiristä. Aloittaa joku upouusi puheenaihe tai omaa mieltä painanut pohdinta,
huumoria unohtamatta. Huumorin määrää voi lisätä jos tuntuu, että havaittavissa on vielä
talven kylmyyden aiheuttamaa jäykkyyttä.

 

 

Oikein leppoisaa keskikesän aikaa kaikille <3.

 

Terveisin Eeva.

Yksityisyyden hallinta

Hyödynnämme evästeitä varmistaaksemme Sinulle parhaan mahdollisen palvelun. Voit hallinnoida itse, mitä evästeitä palvelussa otetaan käyttöön ja muuttaa asetuksiasi helposti milloin tahansa.